Projectes APS

APS o aprenentatge servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat en el qual els participants es formen tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn amb l’objectiu de millorar-lo.  Es pot definir també  com una activitat complexa que integra el servei a la comunitat amb l’aprenentatge de continguts, competències, habilitats o valors.

En aquest sentit l’Institut Menéndez y Pelayo fa molts anys que treballa en projectes d’aprenentatge servei. Us mostrem els projectes realitzats durant el curs 2014-2015, que continuen durant el curs 2015-2016.

1. INTERCANVI INTERGENERACIONAL.

3_9_temps_per_a_tu_per_a_mi A l’Institut Menéndez y Pelayo s’estan duent a terme experiències de servei comunitari en l’àmbit de l’intercanvi generacional amb l’objectiu que els alumnes de 1r a 3r d’ESO aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania i posin els seus coneixements i capacitats al servei d’entitats del districte de Sarrià-Sant Gervasi on es troba situat l’institut. Aquest objectiu el concretem amb activitats al Centre d’Acollida Assís i al Centre de Serveis Vallirana per a la gent gran de la Fundació IPSS.

En aquest enllaç podeu trobar el contingut del projecte.

2. SOLIDARITAT I COOPERACIÓ

Des de fa més de 4 anys, l’institut col·labora amb la entitat Save the Children pretenent donar a conèixer els Drets dels Infants, causes i situacions de la seva vulneració i promoció en països empobrits, per tal que la població catalana es mobilitzi i solidaritzi amb la infancia a tot el món. En aquest sentit estem en contacte i donant ajuda a un orfanat a Kènia, el Chazon Center, venent un calendari realitzat pels alumnes de l’institut. Durant el curs 2014-2015 es van mobilitzar 450 alumnes del centre realitzant tasques especifiques:

Tipologia dels aprenentatges:

  1. Alumnes de 1r d’ESO: fer ús de l’anglès en un context real d’intercanvi de cartes amb els nois i noies de l’orfenat de Kènia per conèixer de prop la realitat d’aquest país i el compliment o vulneració dels drets dels infants.
  2. Alumnes de 1r d’ESO: organitzar un concert solidari.
  3. Alumnes de 2n d’ESO: dibuixar les imatges que els inspirin els drets dels infants per incorporar-les juntament amb els dibuixos que facin els nois i noies de Kènia a un calendari bilingüe català/kishwahili.
  4. Alumnes de 1r de Batxillerat: anàlisi de la situació econòmica, política i social de Kènia quan es treballi el tema de creixement i desenvolupament. Quan es treballi el tema del comerç internacional es farà èmfasi a la cooperació internacional i al comerç just. Els aprenentatges d’aquest projecte estan relacionats amb les competències bàsiques que s’han de treballar de manera transversal a través de totes les assignatures que cursen els alumnes.
  5. Alumnes de 4t d’ESO: elaboració d’un vídeo per conscienciar de la vulneració d’algun dret.

En aquest enllaç podeu trobar el contingut del projecte

Juntament amb el projecte Reacciona es realitza un vídeo de sensibilització sobre els drets dels infants. Aquí teniu el vídeo que van realitzar els alumnes de 4t d’ESO en el projecte durant el curs 2014-2015. Aquest any el projecte Reacciona es realitza amb una altra entitat solidària: El Banc de Temps.

Els alumnes de 4t d’ESO 2015-16 de l’Institut Menéndez y Pelayo de Barcelona van realitzar aquest curtmetratge com una comanda de l’entitat “Banc del temps de Sarrià”, dins del Projecte Reacciona 2015-2016:
tallerdecinema.com

El bar del temps – Banc del temps de Sarrià from Taller de Cinema on Vimeo.

També les alumnes del grup 1.3 Laia, Paola, Carla i Fay a l’Abril del 2016 van fer un vídeo explicant les zones i la vida al nostre institut en anglés, pels nois de Kènia, dins del projecte APS del centre, relacionat amb l’orfanat Chazon Center.

 

3. PROMOCIÓ PER LA SALUT

9_5_medicaments_quin_quan_com A 3r d’ESO es realitza un credit de síntesi sobre medicaments i salut. El projecte es caracteritza per ser una proposta educativa adreçada a joves d’ESO o de 1r curs de Batxillerat que combina activitats d’aprenentatge amb activitats de servei a la comunitat. Pensem que és un enfocament metodològic que ajuda a desenvolupar i a assolir determinades competències bàsiques, a la vegada que motiva l’alumnat, ja que es presenta un ensenyament contextualitzat i significatiu per a la comunitat.

En aquest enllaç teniu el contingut del projecte.

4. PATRIMONI CULTURAL

20130426_164800 A través d’ activitats d’aprenentatge-servei vinculades a aquest projecte de la història de l’Institut, volem que els alumnes es converteixin en experts d’ aquesta història per explicar-la a la ciutadania que visita el centre en motiu d’actes diversos que organitza la comunitat educativa. Els alumnes aprendran a partir de les entrevistes amb avis ex-alumnes del centre la història del l’institut i del país per després poder oferir el servei de guiatge als grups que visiten l’institut. També hi haurà un aprenentatge tècnic en la realització de documentals per enregistrar la història oral dels ex-alumnes del centre i així poder oferir el servei de la divulgació d’aquesta història.

En aquest enllaç podeu veure el projecte i aquí les fotos del projecte.

20130424_174319